יום שני, 19 באוגוסט 2013

יופי בלנדר, יופי!

היסטוריה:

פעם, לפני הרבה שנים (הגזמתי...) הכרתי תוכנה בשם בלנדר, למדתי אותה לאט לאט ושמתי לב בתהליך הלימוד לפקודה מעניינת בשם:
Beautify Fill - "מילוי יפה" או יותר נכון: "לייפות את המילוי".
(כך קוראים לזה היום, נראה לי שפעם היה לזה שם קצת שונה בגלל זה התרגום הראשון...)
Will it Blend?...
לפקודה Fill (=מילוי) היה תפקיד מספיק עוצמתי כך שלפקודה דלעיל ייחסתי תכונות על...
אבל למעשה לא הצלחתי להפעיל עם הפקודה הזו שום דבר; ניסיתי לפעור חורים גדולים ולתת לפקודת הקסם למלא אותם באופן אוטומטי וזה פשוט לא קרה.
עד לפני שבועיים בערך.

מה זה עושה ואיך מפעילים את זה בעצם?


לצורך ההסבר אני אקח לדוגמה מצב די נפוץ: הפיכת טקסט למודל נורמלי שקל לעבוד איתו.
נתחיל סצנה חדשה לגמרי (Ctrl+N), נמחק את הקובייה (סימון עם מקש עכבר ימני ולחיצה על מקש X ואישור) ונוסיף טקסט (Shift+A ואז בחירה ב-Text)
כדי שאוכל לכתוב בעברית אצטרך מראש לבחור פונט שתומך בעברית וגם לאפשר בהגדרות את האפשרות להציג פונטים עבריים.
הוספת טקסט בעברית

עכשיו נסבך קצת את העניינים:

נוסיף עובי לכתב ע"י הגדלת הערך בשדה ה-Extrude ל-0.05, זה יהפוך את הכתב מדו מימדי לתלת מימדי ויוסיף לו עובי. נוסיף גם שיפוע למסגרת של הכתב ע"י הגדלת הערך של ה-Depth ל-0.026, זה יוסיף מסגרת משופעת לאותיות (וגם יוסיף לנו אח"כ הרבה עבודה...)
הוספת פרטים לאובייקט הכתב
בתמונה שכפלתי את הכתב ונתתי ערכים שונים בשדה הרזולוציה (האזור הירוק) כדי להראות את השפעת הערך הזה על האובייקט.
מחקתי את האובייקט המיותר ונשארתי עם הכתב ברזולוציה של 6.
הפיכת אובייקט כתב/וקטורי למש
הפכתי את אובייקט הטקסט לאובייקט מסוג מש (Mesh) ע"י לחיצה על Alt+C ובחירה באפשרות השניה.
זה מה שהתקבל...:
תוצאה...

איך מנקים את כל הבלאגן?

דבר ראשון נמחק קודקודים כפולים במידה ויש. כרגע ישנם 3520 קודקודים ונראה מה נרויח. המחיקה מתבצעת ע"י לחיצה על מקש W במצב עריכה (אחרי שכל הקודקודים מסומנים (מקש A) ובחירה בשורה: Remove Doubles.
רווח נקי
נראה שזה היה כדאי...
עכשיו נהפוך את כל המשולשים שיש לנו שם למרובעים, עושים את זה ע"י לחיצה על Alt+J. יופי, זה כבר נראה יותר טוב.
ועכשיו כשכל הקודקודים עדיין מסומנים נלחץ על Ctrl+V ואז נבחר ברשימה את הכוכב שלנו, Beautify Fill (או שפשוט נלחץ על Shift+Alt+F).
מה שנקבל הוא סידור מחדש של כל הפאות בצורה שנראית הרבה יותר קודם מאשר קודם.
נלחץ שוב על Alt+J כדי לרבע את המשולשים החדשים. כדי לקבל תוצאות טובות צריך לפעמים ללחוץ פעמיים ואפילו שלש על Alt+J גם לפני הייפוי וגם לאחריו.
זה מה שיצא:
יש התקדמות
עכשיו אפשר להתחיל להסיר פרטים מיותרים. איך נקבע מה מיותר ומה לא? בעיגול הימני אפשר לראות שאת הזוית מייצגים יותר מידי קודקודים. זה מיותר ואפשר להסיר אותם.
אנחנו צריכים כלי שיאפשר להסיר קודקודים בהתאם לזוית שלהם כך שהפרטים לא ייפגעו היכן שבאמת צריך הרבה קודקודים.
ישנם שני כלים כאלו, האחד מאפשר לבחור קודקודים בהתאם לזוית שלהם והשני מודיפייר שעושה את כל העבודה.
נציג את שניהם בכל מקרה:
1) בחירת קודקודים לפי זוית: בתפריט Select נבחר באפשרות: Sharp Edges. לא נשתמש באפשרות הזו בדוגמה שהבאתי כי זה לא עובד בצורה טובה.
2) מודיפייר - Decimate: המודיפייר הזה עובד מצויין כשנמצאים במצב אובייקט, אך במצב זה בלנדר מסתירה לפעמים חלק מהקוים של המודל. לכן כדי שיהיה יותר קל לעבוד נגדיר לבלנדר להציג בכל מקרה את כל הקוים של האובייקט.
מודיפייר Decimate
הוספתי את המודיפייר הנ"ל, הגדרתי את מצב העבודה כ-Planar (ניתן לשחק עם שאר המצבים כדי להכיר את הכלי...) והגדרתי זווית של 4 מעלות (אפשר יותר אבל הוא כבר התחיל למחוק דברים שנראו חשובים)
עכשיו כל מה שנותר זה להחיל את המודיפייר ולתקן את הפדיחות בזויות החדות של האותיות.
כדי לעשות זאת צריך ללחוץ פשוט על כפתור Apply שמופיע במודיפייר.
לאחר שנכנסתי למצב עריכה ראיתי שישנם הרבה Ngons (פאות המורכבות יותר מ-4 קודקודים), זה לא בריא כ"כ ולכן
נעביר את המודל הזה תיקון מהיר:
נסמן את כל הקודקודים (מקש A) ונלחץ על Ctrl+T, זה יהפוך את כל המודל למשולשים. נלחץ עכשיו על Alt+J כמה פעמים כדי להחזיר את המודל למרובעים.
כיוון שהמודל סימטרי בציר ה-Z, אז כדי לפשט את התהליך אני אוסיף לופ בעובי של הכתב, אמחוק צד אחד ואשכפל בינתיים עם מודיפייר ה-Mirror.
אחרי עבודות שיפוצים קלות (שאין כאן המקום לתאר, רק נאמר שמקש J שנועד לחלק פאה לשתיים עושה עבודה מצוינת!) החלתי את המודיפייר ששמתי קודם (במצב אובייקט) וקיבלתי את האובייקט המתוקן.

אחרי הכל, נראה ש-Ngons זה לא כ"כ נורא, אז כדי לנקות סופית את המודל כל שנותר לעשות הוא להיכנס שוב למצב עריכה וללחוץ על X ולבחור משם את הפקודה: Limited Dissolve.

זה מה שזה עושה:
...סיום!
זהו, קיבלנו מודל עם פירוט ברמה טובה, כמות הקודקודים היא בסה"כ 606 (היה בהתחלה 3520...) והמודל נראה נקי בהחלט.
התהליך נראה ממש ארוך ולמעשה הסיפור הזה נועד בעיקר כדי להסביר את הכלי הזה שנקרא: Beautify Fill.
למעשה עם ה-Limited Dissolve מיד אחרי מחיקת הקודקודים הכפולים, אפשר לחסוך את כל תהליך שילוש הפאות, ריבוען וסידור הטופולוגיה מחדש עם הכלי הנ"ל. כל מה שנשאר לעשות זה לתקן את האזורים הבעייתיים... (ולהחליט ש-Ngons זה לא נורא...)
ועכשיו שחזרתי על התהליך שוב ראיתי שהכלי שהופך משולשים לריבועים (Alt+J) יכול להיות נשלט גם ע"י זוית ולא תמיד צריך לחזור על הפקודה שוב ושוב...

אז תודה לכם קוראים נכבדים.
באתי ללמד ולמדתי בעצמי...

שלכם
יניב

נ.ל.כ.י (נזכרתי לאחר כמה ימים):
מצאתי את הסרטון הזה ביוטיוב ואני חושב שהוא די אינפורמטיבי (למרות שהוא באנגלית...), יש לו טעות אחת שהוא אמר שאי אפשר לעשות הצמדה (Snap) וגם שהאובייקט הנצמד יסתובב בהתאם. ובכן, כמובן שזה אפשרי.
זה הסרטון הראשון: Blender Tips And Shortcuts
וזה הסרטון שמסביר על אפשרויות ההצמדה בבלנדר (ומראה גם שזה אפשרי): 60 Snap And AlignTools