יום חמישי, 25 בנובמבר 2010

מתחילים?

טוב, שמעתם על בלנדר, שמעתם שיש חיה כזו ושהיא עושה כל מיני דברים והגעתם להחלטה שאתם רוצים להיכנס לזה.
אז איך מתחילים? (ועוד בעברית...)
"התחלה"

מה זה בלנדר?
בלנדר (בהקשר שלנו...) היא תוכנת קוד פתוח (כלומר שאפשר לשנות ולהשתתף בפיתוח שלה) שמתמחה בכל מה שקשור לתלת מימד. ניתן ליצור איתה מודלים תלת מימדיים על פי מידות או ביד חופשית, ניתן להוסיף טקסטורות שונות ומשונות, יש לה יכולות אנימציה חזקות, אפשר לעשות איתה הדמיות שונות (כוחות, נוזלים, עשן ואש, בגדים, שיער וכו'), יש לה עורך מיוחד לשיפור התמונה לאחר הפקתה והוספת אפקטים, עורך וידאו מובנה, מנוע רינדור פנימי (חוץ ממנועים חיצוניים שקיימים), מנוע משחקים ועוד סט כלים משוכלל...
והכל חינם אין כסף (קוד פתוח כבר אמרנו...?)
לפי הגדרת המפתחים שלה ניתן לומר בכלליות שהתוכנה מכילה את כל הכלים הנדרשים כדי להפיק מוצר (תמונה/סרט/משחק וכד') למשתמש פרטי או סטודיו קטן/בינוני. (סטודיו גדול בד"כ מחלק את העבודה לכמה אנשים וכל אחד משתמש בכלי שהכי טוב לביצוע המשימה)
אפשר לקרוא עוד הרבה בנושא (ולראות השוואות עם תוכנות אחרות וכו') אבל...
נמשיך.

מאיפה משיגים את התוכנה?
צילום חלקי מהאתר http://www.blender.org/
דרך ראשונה (למתחילים): נכנסים לאתר של בלנדר http://www.blender.org/ ישנם כרגע שתי גרסאות:
גרסה יציבה 2.49b (אפשר להוריד ע"י לחיצה על "Download Now" בדף הראשי 1) וגרסת פיתוח 2 (בשלבים אחרונים נכון לזמן הכתיבה) שניתן להוריד באייקון שמתחת (באיזור 3 ישנם חדשות וכד')
דרך שניה (למתקדמים ולאוהבי הסיבוך...): באתר http://www.graphicall.org/ ניתן להוריד את הגרסה הכי חדשה (לפעמים בהפרש של שעות ספורות מסיום הפיתוח), מומלץ לאלו הרוצים לעבוד עם הגרסה הכי חדשה או אלו שרוצים לבדוק פיצ'רים חדשים וגרסאות ניסוי.
כדי לחסוך התרוצצויות כנסו ישר לכאן:
http://www.blender.org/download/get-254-beta (אני יודע, 254 - זה לא טעות)

זו הגרסה (פיתוח אמנם..) שנעבוד איתה ועליה נסביר הכל. (צריך לבחור גרסה לפי סוג מערכת ההפעלה שברשותכם, ולבחור אם רוצים גרסה להתקנה או קובץ מכווץ ללא צורך בהתקנה)
הסיבה שאני מעודד הורדה של הגרסה שעדיין בפיתוח נובעת מהעובדה שגרסה זו כבר די בשלה (לא נשאר הרבה עד לסיום הפיתוח) ורוב המדריכים החדשים שיוצאים לאור מסבירים עליה, בנוסף לכל זה היא הרבה יותר נוחה וקלה ללימוד מאשר הגרסה היציבה (שהיא ישנה ובעלת ממשק שונה וישן)

היכן אפשר ללמוד?
תשובה: בעיקר ברשת...
לאלו מכם שאין להם בעיה עם אנגלית אפשר להתחיל מכאן:
http://gryllus.net/Blender/3D.html
יש שם המון סרטונים שמכסים את הבסיס של התוכנה ועוד וכמובן שיש שם קישורים לעוד אתרים מצויינים שיכולים לעזור.
לאלו מכם שאנגלית היא לא הצד החזק שלהם... ישנם שתי אפשרויות: הראשונה, להשתמש בשירות תרגום כמו Google Translate, אפשר להדביק לשם קישורים ולקבל את האתר כולו מתורגם. אפשרות שניה, לעקוב אחרי בלוג זה (בסבלנות) ו/או להשתמש בגוגל כדי למצוא את שאר האתרים שצצים וקיימים כבר.
היכרות ראשונית
לאחר ההתקנה נריץ את התוכנה ונקבל את המסך הבא: (מסך הפתיחה, צולם ב-800x600)
התוכנה לאחר הרצתה
בפתיחה מופיע מסך פתיחה קטן עם אפשרויות נפוצות:
קישורים (בצד שמאל), קבצים שנפתחו לאחרונה (בצד ימין) ואפשרות לבחור סט קיצורי דרך המוגדר לפי תוכנה אחרת (כרגע רק Maya) כדי לקצר את תהליך הלמידה לאלו הרגילים לעבוד בתוכנה אחרת.
קליק שמאלי על מסך זה משחרר אותו ומכניס אותנו לתוכנה עצמה:
האיזורים השונים בתוכנה (מצב ברירת מחדל)
התוכנה מורכבת ממספר חלונות שלכל אחד תפקיד שונה, ניתן לשנות את סדר החלונות, גודלן ומיקומן ועל כך בהמשך.
כדי לבצע משימה מסוימת (למשל עריכת וידאו) משתמשים בד"כ במספר חלונות בעלי תפקידים שונים שנחוצים לביצוע אותה משימה. ניתן לשמור "סטים" של חלונות לביצוע משימה מסוימת כך שאין צורך לשנות כל פעם את הסדר ולאפשר/לבטל חלונות. כמובן שהתוכנה מגיעה עם סטים מוכנים לביצוע משימות נפוצות.
בתמונה לעיל מופיע סט ברירת המחדל המשמש למשימות מידול/טקסטורה.
ניתן לעבור לסט אחר בתפריט העליון (איזור 1) וגם ע"י Ctrl+חץ ימינה/שמאלה.
(איזור 2 משמש להוספה/מחיקה של סצנות ומעבר ביניהן)
מקרא:
האיזור בצבע אדום (במרכז): חלון המציג את עצמים (אובייקטים) בתלת מימד.
איזור ירוק: סט כלים הרלוונטי לעצם הנבחר. ניתן להציג/להסתיר את הסרגל הזה ע"י לחיצה על מקש T.
איזור תכלת: איזור המציג את הפרמטרים של הפעולה שביצענו המאפשרים לשנות את אופן הביצוע של הפעולה שביצענו, ניתן לגשת גם ע"י מקש F6 (נראה מסובך אבל זה בעצם די פשוט: נניח שהוספנו עיגול, כדי לשנות את הפרמטרים של העיגול ניגש לתפריט הזה ושם נשנה אותם) שימו לב: אם אחרי אותה פעולה ביצענו פעולה אחרת, נאבד את האפשרות לשנות את הפרמטרים של הפעולה הראשונה באופן הזה. אם בכל זאת רוצים "לחזור אחורה" כדי לשנות אפשר לעשות זאת ע"י Ctrl+Z.
שלשת איזורים אלה שייכים בעצם לחלון אחד הנקרא: 3D View, לחלון זה תפריט תחתון המורכב מסמל, תפריטים ושורה של אייקונים שניתן לגלול אותה עם גלגלת העכבר. (פירוט על מבנה החלון בבלנדר - בהמשך)
איזור צהוב: חלון ה-Outliner, חלון זה מציג את רשימת העצמים בסצנה וגם את הקשרים בינהם. כל המידע שיש בסצנה מוצג ונגיש בחלון זה.
איזור ורוד: חלון ה-Properties, בחלון זה ניתן לשנות את המאפיינים של העצמים, להוסיף טקסטורות, צבעים, מודיפיירים, הגבלות, הדמיות ועוד כהנה וכהנה וכו' ועוד וכד'....
איזור סגול: חלון ה-Timeline, בחלון זה יש גישה נוחה למימד הזמן, ניתן לזוז איתו בזמן, לקבוע התחלה וסוף וכו'.

מבנה חלון בבלנדר: (חלון ה-3D View לצורך העניין, יש עוד סוגים)
חלון ה- 3D View בהגדלה
בתמונה זו מצולם חלון ה-3D View והאלמנטים המרכיבים אותו. ההסברים כאן נכונים בחלקם גם לשאר החלונות של בלנדר.
איזור 1:
איזור זה מכיל שני אלמנטים:
פינה עם קוים וסימן של (+)
הפינה עם הקווים מאפשרת לנו לפצל ולאחד חלונות: פיצול חלון נעשה באמצעות לחיצה על האיזור עם לחצן העכבר הימני (סמן העכבר נהפך לצלב כאשר הוא נמצא באיזור זה) וגרירה לכיוון בו רוצים את הפיצול. לשם דוגמה: במסך ברירת המחדל (אחרי שהעלינו את התוכנה) אם נגרור את הפינה הזו שמאלה עד חצי החלון הנוכחי, החלון הנוכחי יתפצל ל-2 כאשר החלקים יופיעו זה לצד זה. ניתן לפצל גם מעלה/מטה.
לחיצה על Shift בתוספת לגרירה הופכת את החלון לחלון צף שאפשר להעביר למקום אחר במסך. שימושי במצב של מסך כפול וכו'.
כדי לאחד חלונות יש לגרור את האיזור המקווקו לכיוון החלון אותו אנו רוצים למחוק (לאחד לתוכו...), חלון זה יופיע עם הצללה עם סימן גדול של חץ המורה על כיוון האיחוד, עזיבת לחצן העכבר תגרום לאיחוד החלונות. (החלון ממנו גררנו לתוך החלון המוצלל)
סימן ה-(+) שנמצא באיזור זה מאפשר להציג את סרגל התכונות (Properties), לאחר שסרגל זה מוצג ניתן להסתירו ע"י גרירת הגבול שלו שמאלה (לכיוון ה-(+) שהיה ונעלם...) עד הסוף. עם העלם החלון יופיע סימן ה-(+) שוב. סרגל זה נגיש גם ע"י לחיצה על מקש N, הסרגל מוצג בתמונת פירוט העצמים.
לא בכל חלון נמצא סימן זה (זה תלוי אם יש שם סרגל או לא)
איזור 2:
מראה את שם התצוגה (על/צד/חזית וכו').  גם באיזור זה יש (+) קטן שמסתיר אחריו את סרגל הכלים (המכיל כלים שימושיים בעבודה עם העצמים), פעולת ה-(+) הזה זהה לזה שלעיל. סרגל זה נגיש גם ע"י לחיצה על מקש T.
לא בכל חלון נמצא סימן זה (זה תלוי אם יש שם סרגל או לא) 
איזור 3:
באיזור זה (בכל חלון) נמצאת פינה נוספת המשמשת לפיצול/איחוד חלונות. כמו כן באיזור זה נמצא תפריט החלונות. תפריט זה נגיש ע"י לחיצה על הסמל שמכיל אייקון קטן בצד שמאל ושני חצים (מעלה ומטה) בצד ימין. ניתן לעבור בין החלונות גם ע"י שימוש במקש Shift והוספת אחד מכפתורי הפונקציות (F1,F2..)
איזור 4:
באיזור זה נמצאים התפריטים הקשורים לחלון (במקרה שלנו כל מה שקשור לעצמים המופיעים בחלון).
ישנו סימן (-) קטן ליד התפריטים המשמש להסתרת/הצגת שורת התפריטים. הוא איננו מסתיר את שאר האייקונים שבסרגל.
איזור 5:
באיזור זה נמצאים שאר האייקונים שקשורים לחלון.

כמו ששמתם לב, כפתור התפריטים ושאר האייקונים נמצאים על סרגל/פס שנקרא כותרת (זה לא רשום שם אבל זהו שמו)
אפשרויות פס הכותרת
כותרת זו נמצאת בכל חלון (בד"כ). ניתן להסתיר אותה ע"י גרירת הגבול שלה כלפי גבול החלון (למטה במקרה שהכותרת למטה), לאחר שפס הכותרת נעלם יופיע סימן (+) במקומו בצד המנוגד לצד של הפינה עם הקווים. (במקרה שלנו שהפס נמצא למטה הסימן יופיע בצד ימין) קליק ימני של העכבר על פס הכותרת מציג את התפריט שבתמונה. ניתן להעביר את פס הכותרת לחלק העליון של החלון ע"י בחירה באפשרות הראשונה: "Flip to Top", ולהפך במקרה שהפס נמצא בחלק העליון של החלון. ניתן לעבוד עם החלון במצב "מלא" כלומר שהחלון תופס את השטח של כל המסך (של חלון התוכנה) ומסתיר את שאר החלונות ע"י בחירה באפשרות השניה: "Maximize Area". כדי לחזור למצב הקודם יש ללחוץ שוב עם לחצן העכבר הימני באיזור פס הכותרת ולבחור ב-"Tile Area". קיצור דרך שימושי למעבר בין המצבים הוא Ctrl וחץ למעלה/למטה (רואים בתמונה).

הערה: כל סרגל / פס כותרת / תפריט אשר איננו נכנס בכל המסך ניתן לגלילה ע"י גלגלת העכבר או גרירת הגלגלת.

עצות, דגשים:
ישנו עיקרון מסוים שעדיין נכון גם בגרסה החדשה (עם הממשק המשופר) שעליו מושתתת כל שיטת העבודה בתוכנה:
יד אחת תמיד עם העכבר והשנייה תמיד עם המקשים
בשונה (אולי, אני לא בקי...) מתוכנות אחרות, בלנדר מעודדת שימוש בקיצורי דרך במקשים. כל התפריטים הקיימים (לדעתי) באים לעזור למי ששכח איך לגשת לכלי מסוים עם הקיצור דרך שלו כיוון שיש שם אזכור לקיצור הדרך.

אז עצה טובה להמשך: להשתדל לזכור את כל הקיצורים. העבודה הרבה יותר מהירה כאשר משתמשים בהם.
אפשר להוריד דף עם תרשים קיצורי דרך מכאן: (אנגלית)
http://www.katsbits.com/tutorials/blender/useful-keyboard-shortcuts.php או לעשות חיפוש בגוגל...

דבר נוסף שחשוב מאד לשים לב אליו (במיוחד בנוגע לקיצורי הדרך בלוח המקשים):
בבלנדר, התוכנה עוקבת אחרי העכבר והפקודות שאנו מקישים מתייחסות למיקום העכבר!
דוגמה להמחשה: מקש I הוא מקש להכנסת KeyFrame (נקודה בזמן המקליטה פרמטר מסוים של העצם כמו המיקום שלו, שימושי לאנימציה). אם הסמן יהיה בשטח של חלון ה-3D View התפריט שיפתח יכיל את האופציות שקשורות לעצמים בחלון הזה. אם סמן העכבר יהיה בשטח של החלון ה-Properties (החלון השמאלי, מופיע בצבע ורוד בתמונה שלמעלה) אז יופיעו אופציות אחרות הקשורות לחלון הנ"ל.

התחלת העבודה בתוכנה 
להלן פירוט על מסך התוכנה:
פירוט העצמים במסך ברירת המחדל

(הערה: הסברתי והרחבתי עד כמה שיכולתי למרות שכדי להתחיל לעבוד אפשר להסתדר יפה מאד גם עם הרבה פחות מסיבה פשוטה: מטרת הפוסט הוא להסביר את התוכנה בעברית בעיקר לאלו שאנגלית הוא לא הצד החזק שלהם וממילא האפשרות למצוא את המידע הנוסף בעברית שואף לאפס נכון לזמן הכתיבה)

תמרונים ראשוניים
אחד הדברים הבסיסיים ביותר בתוכנות תלת מימד שצריך ללמוד הוא איך לתמרן בחלון התלת מימד כדי לראות את העצמים מכל מיני זויות, להגדיל/להקטין וכו'.
כדי לתמרן בתצוגה אנו משתמשים בגלגלת העכבר: לחיצה וגרירה כדי לסובב את התצוגה, גלגול הגלגלת כדי להגדיל/להקטין (Zoom). לפעמים צריך להזיז את התצוגה לצדדים (Pan), הדבר מתבצע ע"י הוספת Shift לתזוזת העכבר.
לבעלי מחשב נייד שיש לו רק 2 כפתורים, ניתן לדמות את הכפתור האמצעי ע"י הוספת Alt ללחצן העכבר השמאלי וזאת לאחר אפשור "הדמיית לחצן שלישי" במסך ההגדרות (נמצא בתפריט File -> User Preferences תחת הטאב שנקרא: Input בקטגוריה: Mouse, צריך לבחור ב-"Emulate 3 Button Mouse").

חוץ מהשימוש בעכבר ישנם קיצורי מקשי מקלדת שכדאי לדעת עליהם (מאד שימושיים).
במקלדת מלאה (להבדיל ממקלדת של ממחשב נייד) ישנם בצד ימין מקשים שאני קורא להם "מקשי מחשבון". מקשים אלו ממלאים תפקיד חשוב מאד בשליטה על התצוגה. המקשים מחולקים לכמה קבוצות:

מקשי שינוי תצוגה: (1,3,7,5,0)
מקש "1": מעבר לתצוגת "חזית" (מראה מ"קדימה").
מקש "3": מעבר לתצוגת "צד ימין".
מקש "7": מעבר לתצוגת "על".
הוספת Ctrl לכל אחד מהמקשים הנ"ל תציג את הצד השני (למשל Ctrl+3 תציג את צד שמאל)
הוספת Shift תגרום לתצוגת המשתמש (ישנה תצוגה שהמשתמש בוחר איך היא תראה) להתיישר בכיוון שבחרנו, למשל Shift+Ctrl+1 תיישר את התצוגה לתצוגת אחור.
מקש "0": מעבר לתצוגת המצלמה הפעילה (מראה מה שהמצלמה "רואה"). ניתן לשנות את המצלמה הפעילה למצלמה אחרת ואפילו לעצם אחר (למשל נורה) ע"י בחירת העצם ולחיצה על Ctrl+0, הערה זו חשובה כי אם לוחצים על 0 ומה שמוצג לא הגיוני אז כנראה שהמצלמה הפעילה היא לא מה שאנו חושבים אלא עצם אחר. כל מה שצריך לעשות זה לעבור לתצוגה אחרת (נניח תצוגת על) ולבחור את המצלמה ולהפעיל אותה שוב. לחיצה על Ctrl+Alt+0 גורמת למצלמה הפעילה להתיישר לפי התצוגה הנוכחית. דוגמה פשוטה: אם לחצנו על 7 כדי לעבור למצב על ואח"כ על Ctrl+Alt+0 המצלמה תראה לנו את העצמים במצב על.
מקש "5": מעבר מתצוגת פרספקטיבה (תצוגה עם עומק, מה שקרוב נראה יותר גדול) לתצוגה אורתוגרפית (נוח לשרטוט), חשוב לזכור: מקש זה לא משפיע על אופן צילום המצלמה, כדי לשנות את המצלמה לאורתוגפית למשל צריך להגדיר זאת במאפייני המצלמה.

מקשי תזוזה: (2,4,6,8)
מקש "2": גלגול המסך למטה, 
מקש "4": גלגול המסך שמאלה.
מקש "6": גלגול המסך ימינה.
מקש "8": גלגול המסך מעלה.
הוספת Ctrl לאחד מהמקשים הנ"ל תגרום להזזת המסך כלפי אותו כיוון (Pan) במקום לסובב.
הערה: מקשי החיצים במקלדת נועדו לשינוי הפריימים (חץ ימינה עור לפריים הבא, חץ שמאלה חוזר פריים אחורה, חץ למעלה קופץ 10 פריימים ולמטה חוזר 10 פריימים)

מקשים כלליים:
מקש ".": משמש להתמקדות. מציג את העצם הנבחר באמצע המסך. הוספת Ctrl תביא להתמקדות בסמן התלת מימדי.
מקש "+": הגדלה של התצוגה (Zoom in), שימושי בעוד מצבים כשצריך להוסיף.
מקש "-": הקטנה של התצוגה (Zoom out), שימושי בעוד מצבים כשצריך להחסיר.
מקש "/": מעבר מתצוגה גלובלית לתצוגה מקומית וחזרה. אז מה זה אומר בעצם: כאשר עובדים על סצנה עם כמה עצמים ורוצים למקד את העבודה על עצמים מסוימים, בוחרים אותם ולוחצים על מקש זה. עכשיו רק העצמים הנבחרים יוצגו אך מערכת הצירים שלהם תעבור למערכת המקומית. כלומר אם למשל סובבנו קובייה, אז בתצוגה הרגילה הקובייה תיראה מסובבת וכל פעם שנרצה לעבוד עליה נצטרך לקחת בחשבון את הסיבוב, אך בתצוגה המקומית הקובייה תיראה מיושרת כך שיותר נוח לעבוד עליה.

מקש "9" ו-"*": לא בשימוש.....
עוד מקשים (כללי):
Ctrl+חץ למעלה/למטה או Shift+מקש רווח: מגדיל את החלון עליו מונח סמן העכבר על כל המסך, לחיצה נוספת מחזירה את המצב לקדמותו.
Ctrl+חץ ימינה/שמאלה: מעביר בין סט התצוגות השונות (נגיש גם ע"י התפריט באיזור 1 בתמונה עם האיזורים הצבועים).
מקש Home: מכניס את כל העצמים בסצנה למסך כך שיהיה אפשר לראות את כולם. זה שימושי כאשר"מאבדים את הצפון" או כאשר רוצים לבדוק האם ישנם עוד עצמים שנמצאים אי שם...
Shift+C: בנוסף לריכוז העצמים בתצוגה (כמו Home), צירוף זה גם מאפס את מיקום הסמן למרכז. (C זה קיצור של Center)
Ctrl+Alt+Q: מעבר לתצוגת 4 תצוגות (מציג ארבע חלונות עם תצוגות שונות כדי לראות את הסצנה מכמה זויות בעת ובעונה אחת) וחזרה לתצוגה הרגילה (תצוגה אחת) את ההגדרות למצב הזה אפשר למצוא בסרגל הימני (N) תחת הקטגוריה: Display.
Shift+B: מאפשר לבחור את האיזור שיוצג ע"י מלבן בחירה, דומה לעשיית זום רק שהאיזור ניתן לבחירה.
Alt+B: מאפשר לעשות "קליפ" לתצוגה ע"י מלבן בחירה. מה זה אומר? אם למשל ישנם כמה עצמים שנמצאים אחד מעל השני כמו מגדל ורוצים במבט על של המגדל (לא חייב להיות כמו מבט על הכללי) לסמן את האיזור המקיף אותם כדי שבמבט צד נוכל לטפל בהם מצד אחד ומצד שני לראות אם ישנן חריגות מקו המגדל אז נשתמש באפשרות הזו. לאחר הלחיצה יופיע תיבה כהה באיזור הנבחר וכאשר נסובב את התצוגה נוכל לראות שהתיבה ממשיכה ממצב התצוגה בו הפעלנו אותה עד לאין סוף. לחיצה נוספת חוזרת למצב הרגיל.
מקש "`" (נמצא מעל כפתור Tab וליד "1"): מציג את כל העצמים מכל השכבות (הנגלות והמוסתרות), לחיצה נוספת תחזור למצב הרגיל (הסתרת השכבות הנסתרות).

שינוי אופן התצוגה
לפעמים בגלל אילוצים מסוימים צריך לשנות את אופן התצוגה של העצמים בחלון.
ישנם 4 מצבים: (מסודרים לפי התמונה שמימין)
1. מצב טקסטורה - כל העצמים יוצגו עם צבע החומר והטקסטורה שלהם (אם יש), בנוסף לזה העצמים יושפעו מהתאורה בסצנה. זה המצב שהכי קרוב לתמונה מרונדרת.
2. מצב "מוצק" - במצב זה העצמים יוצגו אטומים עם הצבע של החומר שלהם אך ללא טקסטורה. העצמים יקבלו את תאורת ברירת המחדל (מוגדרת בחלון ההגדרות של התוכנה תחת System)
3. מצב "תצוגת חוטים" (התרגום קשה, אני יודע...), בתצוגה זו העצמים יוצגו ע"י "חוטים" שמייצגים את המבנה הפנימי שלהם, במצב זה ניתן בקלות לבחור עצם שנמצא מאחורי עצם אחר. לפעמים מצב תצוגה זה יותר איטי מהקודם במידה ויש כמות גדולה של פוליגונים (החלקים שמרכיבים את העצם)
4. הצגת העצמים בצורה הפשוטה ביותר כקופסה, כל עצם מוצג ע"י קופסה שמייצגת את גודלו ומיקומו. שימושי כאשר רוצים לסדר את העצמים בסצנה במהירות כאשר הסצנה מסובכת.
קיצורי דרך:
מקש Z משמש למעבר בין מצב אטום (Solid) למצב "חוטים" (Wireframe) וההיפך.
Alt+Z משמש למעבר בין מצב אטום למצב טקסטורה.
הערות:
1. לכל עצם ניתן לקבוע הגדרות אופן תצוגה משלו. ההגדרות מגבילות את התצוגה למצב הנבחר (למשל כאשר עצם מוגבל למצב תצוגה "אטום" הוא לא יוצג כמו שאר העצמים במצב טקסטורה אלא יישאר במצב אטום, אך באופן תצוגה של "חוטים" למשל גם העצם הזה יוצג בתצוגה זו)
את ההגדרה הזו עושים בחלון התכונות שנמצא בצד ימין (צבוע בורוד בתמונה עם הצבעים) בטאב שנקרא "Object" (בעל אייקון של קובייה צהובה) בקטגוריה: "Display".
2. בסרגל הצד (מקש N) תחת קטגוריה "Display" ישנה תיבת בחירה עם כותרת: "Shading" שבה ניתן לבחור איכות התצוגה (קשה להסביר זאת אבל הכוונה ל"דרייבר" שיציג את התצוגה) ניתן לבחור בין GLSL שמנצל את יכולות כרטיס המסך ומאפשר להציג בצורה יותר קרובה לרינדור לבין שאר האפשרויות (שלצערי אני לא בקי בהבדלים בינהן) שלא משתמשים בכל יכולות כרטיס המסך. מתחת לתיבה זו ישנה תיבת סימון שמאפשרת הצגה של טקסטורות גם במצב אטום (נקראת: Textured Solid).

בחירה
ישנם כמה אפשרויות לבחור עצם:
  1. מקש A - בחירת כל העצמים, לחיצה נוספת מבטלת את הבחירה. שימושי כאשר נבחרו כמה עצמים, נניח 3 מתוך 10 ורוצים לבחור רק 2, אז לוחצים על A עד שכל העצמים מאבדים את סימון הבחירה ואז בוחרים רק את ה-2 הרצויים.
  2. מקש B - בחירה ע"י "מלבן בחירה" שאותו מציירים עם לחצן העכבר השמאלי. הבחירה מתווספת למה שכבר נבחר.
  3. מקש C - בחירה ע"י "מעגל בחירה" שאותו ניתן להגדיל/להקטין ע"י גלגלת העכבר או מקשי ה (+/-) שנמצאים בחלק הימני של המקלדת (מקשי מחשבון). הבחירה נעשית ע"י לחצן העכבר השמאלי וניתן להשאיר את המקש לחוץ ולבחור ע"י תזוזת העכבר בצורה רציפה. כדי לבטל בחירה של עצמים ניתן להשתמש בלחצן העכבר האמצעי (ולגרור). גם הבחירה בשיטה הזו מוסיפה את העצמים הנבחרים לאלו שכבר נבחרו. קליק ימני, Esc או Enter ליציאה ממצב בחירה זה.
  4. בחירה באמצעות הלחצן הימני של העכבר (בשונה ממה שרגילים...). כדי להוסיף את הבחירה למה שכבר נבחר יש להשתמש במקש Shift. במצב בו ישנם כמה עצמים במיקום מסוים אך אחדים מהם מוסתרים בגלל עצם מסוים אפשר עדיין לבחור אותם בשיטה זו ע"י הוספת לחיצה על ALT במקלדת. לאחר הקליק (הימני) של העכבר יפתח תפריט קצר עם שמות העצמים באותו מיקום, קליק שמאלי לבחירת העצם הרצוי מהרשימה (העצם שנבחר יתווסף לעצמים שנבחרו כבר, אם ישנם).
  5. בחירה ע"י "חבל" (סימון איזור הבחירה ע"י ציור) מתבצעת עם לחצן העכבר השמאלי בתוספת Ctrl. (גם בחירה זו מוסיפה לעצמים שנבחרו כבר)
  6. שימוש בתפריט "Select" (מוצג באיזור 4 בתמונה שלמעלה), בתפריט זה ישנם עוד הרבה אפשרויות בחירה כגון: בחירה לפי שם, סוג, היררכיה (סדר העצמים: אב-בן), שכבה, חיבור וכו'.
  7. הפיכת בחירה מתבצעת ע"י Ctrl+I (קיצור של Inverse = הפוך)
הערה חשובה: כאשר בוחרים כמה עצמים, העצם האחרון שנבחר נקרא העצם האקטיבי, יש לכך חשיבות רבה בפעולות מסוימות שמבצעים בתוכנה. צבעו של העצם האקטיבי שונה מצבע שאר העצמים שנבחרו. (בצבעי ברירת המחדל, העצם האקטיבי נצבע בכתום ושאר העצמים שנבחרו נצבעים בכתום כהה)

הזזה/סיבוב/שינוי גודל
G - קיצור של "Grab" ("לתפוס" בעברית), מזיז את העצם הנבחר. ניתן להגביל את התזוזה לצירים מסוימים ועל כך בהמשך.
S - קיצור של "Scale" ("שינוי קנה מידה"), משנה את קנה המידה של העצם הנבחר, בעברית פשוטה: מגדיל ומקטין.
R - קיצור של "Rotate" ("לסובב"), מסובב את העצם הנבחר, לחיצה נוספת מאפשרת סיבוב על שני צירים (כמו כדור של עכבר).
כדי לאפס את מיקום/גודל/סיבוב העצם לברירת המחדל יש להוסיף  את מקש ה-Alt.
פעולות אלו נמצאים גם בתפריט Object -> Transform בחלון ה-3D View (באיזור 4 בתמונה שלמעלה). בסרגל הצד (מקש T) שנמצא בצד שמאל של המסך (צבוע בצבע ירוק בתמונה שלמעלה) ישנם גם כפתורים המשמשים בדיוק לאותה פעולה (לאלו שמתעקשים לא לזכור קיצורי דרך...) פעולת ה-Grab נקראת שם אגב בשם Translate.
מקשים אלו פעילים גם בשאר החלונות (בדרך האופיינית להם...)
לאחר הכניסה למצב הרצוי השימוש מתבצע ע"י הזזת העכבר, אישור עם קליק שמאלי או Enter וביטול ע"י קליק ימני או Esc. את כמות השינוי ניתן לראות למטה במקום פס הכותרת. ניתן כמובן להכניס ערכים גם ע"י הקלדתם במקלדת ללא צורך להזיז את העכבר.
הוספת לחיצה על Shift תגרום לתזוזה עדינה (פי 10 יותר מדויק מהרגיל). הוספת Ctrl תגרום לשימוש במצב של הצמדה (Snap) שיפורט עליו בהמשך.

ישנה עוד דרך להזיז/לסובב/לשנות גודל של עצם:
סמל ה- 3D Manipulator
בתמונה שלמעלה (מצטער לגרום לכם לגלול כל פעם את המסך...) על עצם ברירת המחדל (קובייה) ישנה מערכת חיצים בצבעים שונים. מערכת זו נקראת "3D Manipulator" וניתן להציג/להסתיר אותה ע"י Ctrl+מקש רווח או ללחוץ על הלחצן עם האייקון שלה (מופיע בצד שמאל)
פס הכותרת של חלון ה- 3D View
ניתן לעבור ממצב הזזה למצב סיבוב וכו' ע"י לחיצה על האייקון המתאים שנמצא ליד (ניתן לצרף מצבים ע"י Shift) התזוזה במצב הזה נעשית ע"י גרירת החיצים/עיגולים/קוביות שמופיעים על העצם עם לחצן העכבר השמאלי.

הגבלת התנועה לצירים מסוימים
הגבלת התנועה מתבצעת בכמה אופנים:
לאחר כניסה למצב הזזה וכו' ניתן ללחוץ על המקשים X, Y ו-Z בהתאמה כדי להגביל את התנועה לצירים אלו.
ההגבלה נעשית לפי מערכת הצירים הגלובלית, כלומר כמו שהצירים מסודרים על הרשת.
לחיצה נוספת על המקש שנבחר (למשל פעמיים Y) מכניסה אותנו למצב של הגבלה במערכת המקומית.
יתכן שלעצם תהיה מערכת צירים משלו. דבר זה קורה למשל אחרי שמסובבים את העצם.
כדי להגביל את התנועה לשני צירים (למשל, אם אנחנו רוצים להזיז עצם בצורה משטחית מבלי לגרום לו לזוז בגובה) הדבר נעשה ע"י סימון הציר שבו אנו לא רוצים שתהיה תנועה וזה מתבצע ע"י הוספת Shift למקש המציין את הציר הרצוי (בדוגמה שהצגנו הדבר יתבצע ע"י לחיצה על Shift+Z)
ניתן להגביל את התנועה לפי צירים גם ע"י גרירה של העצם ע"י לחצן העכבר האמצעי.
כדי לשנות את מערכת התזוזה של המניפולטור (גלובלי/מקומי ועוד) יש ללחוץ על Alt+מקש רווח או לבחור מהתפריט שנמצא ליד האייקון (איפה שכתוב Global בתמונה שלמעלה), ישנם עוד 3 מערכות שניתנים לבחירה בשיטה הזו.

שיטות הצמדה (Snaping)
בנוסף להגבלת התנועה לפי צירים ניתן להגביל את התנועה בצורה באופן שמצמיד את העצם לעצם אחר באופנים מסוימים. מצב זה מופעל בברירת המחדל אך ניתן להפעיל/לבטל אותו ע"י לחיצה על Shift+Tab.
כברירת מחדל תבוצע הצמדה לרשת לפי קווי הרשת (כשמגדילים את התצוגה הרזולוציה של הרשת גדלה ומאפשרת הצמדה ל-1/10 מגודל ברירת המחדל.
ניתן כמובן להוסיף לחיצה על Shift כדי "לעדן" את הקפיצות.
ישנם עוד אפשרויות הצמדה וניתן לעבור בינהן ע"י לחיצה על Ctrl+Shift+Tab או ע"י לחיצה על הרשימה הנפתחת שנמצאת ליד סמל המגנט בשורת הכותרת (נמצא בצד ימין בתמונה שלמעלה).
האפשרויות האלו שימושיות יותר במצב של עריכה העצם (ועל כך בהמשך)

מצבי עבודה
בעבודה עם התוכנה יש צורך לעבור בין מצבי עבודה שונים, כל מצב המתואר כאן מתייחס ותלוי בעצם בודד.
את מצב העבודה ניתן לשנות ע"י מקש TAB. מקש זה משנה בין שני מצבי העבודה הנפוצים:
1. מצב עצם (Object Mode) - כל עצם מורכב משני חלקים: תוכן העצם (מבנה פנימי, חומר וכו') והעצם עצמו (שמתנהג ככיסוי לכל העסק). במצב עצם עובדים עם העצם בכללותו ולא עם תוכנו. ניתן לקבוע במצב זה את יחסו של העצם לעצמים הסובבים אותו, את השפעתם עליו וההפך.
2. מצב עריכה (Edit Mode) - במצב זה עובדים עם עצם אחד בכל פעם, במצב זה יש לנו גישה לתוכן העצם בצורה פרטנית, ניתן לערוך את מבנה העצם (עם המקשים שלמדנו G,R ו-S), להצמיד חומרים לחלקים ממנו, "לקרוע" את העצם למפת UV וכד'.
כפי שרואים בתמונה ישנם עוד מצבי עבודה אך הם לא תמיד זמינים. הדבר תלוי בסוג העצם אותו אנו עורכים. מקש Ctrl+TAB משנה בין המצב העכשיו למצב שנמצא הכי גבוה בטבלה (במקרה שלנו: Weight Paint)
שאר המצבים מלמטה למעלה:
מצב "פיסול" - מצב המאפשר לפסל את המודל בכלים שונים (עוזר מאד בפרטים הקטנים)
מצב "טקסטורה" - מצב המאפשר לצייר על המודל (צריך להכין מפת UV עם טקסטורה כדי להשתמש בזה)
מצב "משקל" - מאפשר ליצור מפות "משקל" המשמשות לקביעה עדינה ומדויקת של פעולות שונות (למשל ניתן להצמיח "שיער" על משטח בהתאם לעוצמה של המפה באותו מקום)

יצירת עצם חדש
יצירת עצם חדש מתבצעת ע"י לחיצה על "Add" בתפריט העליון או ע"י צירוף המקשים: Shift+A.
התוכנה תומכת בכמה סוגים של עצמים:
א. שבכה (Mesh) - עצמים אלו מורכבים מקודקודים (Vertex), כל שני קודקודים יוצרים קו (Edge) הנקרא בעברית "מקצוע". כל שלשה מקצועות יוצרים פאה (Face) שיכולה לקבל חומרים, טקסטורות וכו'. ישנם כמה סוגי שבכות הניתנים ליצירה כברירת מחדל:
1. משטח (Plane) - מורכב מפאה אחת המורכבת מ-4 קודקודים.
2. קובייה (Cube) - מורכב משש פאות.
3. מעגל (Circle) - מורכב מ-32 קודקודים כברירת מחדל, מיד לאחר היצירה ניתן לשנות את הפרמטרים של העיגול בצידו התחתון של סרגל הכלים (T) או ע"י מקש F6. וכן בשאר העצמים שלהלן. אגב, ניתן ליישר את העצם החדש לפי זוית התצוגה ע"י סימון תיבת הסימון: Align to view בסרגל.
4. כדור (UV Sphere) - מייצר כדור המורכב מקווי אורך וקווי רוחב (כמו גלובוס)
5. כדור (Icosphere) - מייצר כדור המורכב מפיאות שוות פחות או יותר (כמו כדורגל)
6. צילינדר/צינור (Cylinder) - מייצר צינור. ניתן לקבוע אם הוא יהיה סגור או חלול.
7. קונוס (Cone) - מייצר קונוס. גם אותו אפשר להגדיר כפתוח או סגור.
8. רשת (Grid) - מייצר רשת המורכבת ממספר קודקודים (במקרה הזה יותר נכון לומר "נקודות" או "ריתוכים"...) את ההגדרות האלו קובעים בסרגל וכו'. ברירת המחדל: 10x10. את מבנה הרשת ניתן לראות כאשר נכנסים למצב עריכה או בתצוגת "חוטים".
9. סוזן (=קוף) (Monkey) - מודל של ראש קוף (די מצחיק) המשמש לבדיקות שונות כאשר רוצים מודל מוכן.
10. טבעת (Torus).
ב. עקומה (Curve) - עצמים המורכבים מנקודות שליטה השולטים על צורת העצם ע"י הגדרת זוית העיקול ועוצמתה של קו המתאר. העקומות נראות כקווים מעוקלים אך לא מלאים. (כמו בפריהנד ודומיו).
ישנם כמה סוגים:
1. עקומת בזייה (Bezier) - העקומה הרגיל, מורכבת מ-2 נקודות שליטה.
2. מעגל (Circle) - עקומה סגורה בצורה מעגל, מורכבת מ-4 נקודות שליטה.
3. עקומת Nurbs - ההבדל הוא בשיטת השליטה.
4. מעגל Nurbs - כמו הקודם (בהבדל).
5. נתיב (Path) - כמו עקומת בזייה רק שבברירת מחדל הקו יוצר ישר והוא מוכן לייצג נתיב (יותר קל להתחיל עם קו ישר מאשר ליישר אחד שעקום).
ג. משטח (Surface) - עצמים המורכבים בשיטת NURBS, בשיטה זו נקודות השליטה שולטות ע"י הגדרת כח משיכה על קו המתאר.
ישנם כמה סוגים: (לא הולך להסביר, רק לתרגם מלמעלה למטה ברשימה מימין כי זה בקושי בשימוש)
1. עקומה - כמו שלמעלה רק שניתן למילוי. (?)
2. מעגל. 3. משטח. 4. צילינדר/צינור. 5. כדור. טבעת.

 
ד. מטאבול (Metaball) - עצמים מיוחדים המוגדרים מתמטית בעלי צורה קבועה (ניתן לשנות ע"י S) הייחוד של העצמים האלו שהם "נדבקים" אחד לשני כאשר שני עצמים נמצאים במרחק קרוב.

ה. טקסט (Text) - עצם שמכיל טקסט, ניתן לעריכה, אפשר לקבוע את הפונטים וכו'. עברית: לצערי אין תמיכה בעברית עדיין אך אפשר עדיין להוסיף אותיות בעברית בשני שיטות:
שיטה ראשונה: לכתוב בעברית בתוכנה וקטורית כדוגמת פריהנד, אינסקייפ וכד' ולשמור. בלנדר יודעת לייבא קבצים וקטוריים כעקומות וכך ניתן לכתוב עברית בתוכנה.
שיטה שניה: מתוארת באתר הזה (אתר בעברית!!) אך עד כמה שניסיתי זה לא עובד בבלנדר החדש... מסעותי בבלנדר
ו. עצמות (Armature) - עצמים מיוחדים אלו משמשים לבניית "שלד עצמות" המשמש לעיוות מתוחכם של העצם עליו הוא שולט, עם העצמים האלו גורמים למודל "ללכת", תנועות מכניות (למשל בוכנה) וכד'.
ז. סריג (Lattice) - עצם מיוחד המשמש לעיוות כללי של העצם עליו הוא שולט. השימוש בו הוא פשוט וקל.
ח. עצם ריק (Empty) - עצם זה מכיל רק את המרכז של העצם (שיש לכל עצם) ומלבד זה אינו מכיל כלום. בשביל מה זה טוב? ניתן לחבר אותו לכל מיני פקדים כך שהשליטה עליהם תתבצע ויזואלית בחלון ה-3D View ולא רק בפקד עצמו.
ט. מצלמה (Camera) - מוסיף עצם מסוג מצלמה. תזכורת: ניתן להגדיר מצלמה כאקטיבית ע"י צירוף המקשים: Ctrl+0.
י. נורה (Lamp) - עצמים אלו משמשים להארת הסצנה. ישנם כמה סוגים:
1. נקודה (Point) - נורה זו היא בעצם נקודה המפיצה אור בנקודה מסוימת במרחב ללא כיון מסוים.
2. שמש (Sun) - נורה זו פועלת כמו שמש, יש לה כיוון אך האור בא במקביל מאותו כיוון. לשם הסבר: אם נעמיד "שמש" מול ארבעה עמודים, הצל שלהם ייצא במקביל ולא יחסית למיקום השמש כמו נורות אחרות.
3. ספוט (Spot) - נורה זו מתנהגת כמו נורת שולחן/ספוט, יש לה כיוון ואפשר לכוון גם את קוטר אלומת האור שלה.
4. המי (Hemi) - נורה המאירה ללא צל, משמשת לתאורה כללית בשטח גדול.
5. שטח (Area) - נורה זו מדמה נורה רגילה / סט נורות כדי להגיע למצב בו הצללים יוצאים מטושטשים ולא חדים.
יא. שדה כח (Force Field) - עצמים מיוחדים המדמים מצבים פיזיקליים שונים כדי להשפיע על הדמיות שונות.
יב. ייצוג קבוצה (Group Instance) - ניתן לבנות בבלנדר עצם המורכב מעצמים שונים, ברגע שעצם זה יוגדר כקבוצת עצמים ניתן יהיה להשתמש בקבוצה זו במקומות שונים בסצנה באופן ייצוגי כך שבאמת נשאר רק עצם אחד וכל שאר המופעים שלו מיוצגים ע"י עצם ריק (Empty).

זהו לבינתיים, היה ארוך אבל אפשר כבר לשחק עם התוכנה לבד ולנסות כל מיני דברים...
נתראה בפוסט הבא אי"ה

11 תגובות :

  1. אנונימי25.11.2010, 10:14

    ואוו אתה ממש גאון לא ידעתי שיש לי חורים כאלה בבלנדר
    הסברת לי דברים שלא ממש היו מובנים לי ולפי איך שזה נראה חבל שהוא לא ארוך יותר
    ממש תודה לך

    השבמחק
  2. ופרגן...

    וואו!!!
    איזה השקעה!

    תודה...
    גם אני אשמח לעוד מדריכים כאלה בהמשך...

    השבמחק
  3. תודה על ההשקעה, אני עוד אחזור לכאן כי יש הרבה מידע.

    השבמחק
  4. אנונימי29.11.2010, 0:39

    מדריך יפה! תודה על ההשקעה!

    השבמחק
  5. סוף סוף... תהיתי כמה זמן יקח למישהו להרים את הכפפה.
    הבחור של "בלנדר ישראל" לא מעדכן כבר חצי שנה נראה לי ואין בלוג בשפת הקודש שמתמודד עם הבסיס של התוכנה. את "מסעותי בבלנדר" אין לי זמן לתפעל כי אני לומד תלת מימד ב - IAC.
    יבוא היום ויהיו גם מדריכי וידיאו (ככה אני למדתי)בעברית ואז אולי כבר נראה סטודיואים בארץ שמניפים בגאווה את השימוש בקוד פתוח בארט שלהם...

    ישר כוח ובהצלחה, אני ממש שמח שאתה עושה שרות לקהילת הבלנדר הקטנה בעברית ומצפה להתפתחויות

    השבמחק
  6. אנונימי20.3.2011, 8:42

    שלום לך מכסח
    אני כבר מזמן מנסה ליצור איתך קשר
    רק שאי אפשר להגיב בבלוג שלך
    אהבתי את הבלוג שלך וחבל שהוא ננטש כך בעסה שאפילו תודה לא יכולתי להגיד ;-(

    השבמחק
  7. אהלן! טוב לדעת שמישהו מצא את הבלוג שלי שימושי כי תאכל'ס לא היה לי מושג אם מישהו בכלל יודע על קיומו....
    אבל אני נטשתי אותו כדי לחזור עם הרבה יותר ידע ונסיון.
    מעניין אם כשננסה לעשות מפגש של האנשים שמשחקים עם התוכנה הזאת בארץ, זה יצליח?
    אני מקווה שתהיה בשטח שנה הבאה כי יש לי תוכניות מפוצצות ולחלוטין בלתי הגיוניות שארצה לממש בכל הקשור בקוד פתוח בארץ. אני מקווה שיהיו אנשים כמוך שיהיו איתי כדי שזה יקרה...

    השבמחק
  8. אולי כדאי באמת לעשות איזשהו מפגש כדי לאחד את כל מי שיש לו איזשהו ידע בתוכנה כדי לפתח קהילה רצינית ולאחד כוחות!
    לראות אילו מדריכים צריך דחוף לייצר, לחלק תפקידים לאלו שיודעים, תחרויות וכו' ולהתחיל לבנות קהילה תוססת!!!

    השבמחק
  9. יניב גרשוני צודק אבל הייתי מעדיף לראות מדריכי ודיאו זה הרבה יותר כיף ועוזר מאוד ככה אתה גם מבין יותר אבל תודה רבה באמת מדריך ארוך ועוזר מאוד מאוד
    השמח אם מישהו יעשה מדריכים כאלה מפרוטים איך ממש מתחילים מאוביקט ויוצרים צורה וכו במילים אחרות שלב אחד אחרי השלב של המדריך שכתוב כאן :)

    השבמחק
  10. קודם כל, תודה רבה על המדריך, עשית עבודה מעולה, הרבה זמן חיפשתי כזה מדריך.
    אם תרצו לעשות מפגש, תכתבו בווטסאפ, שם הסיכוי הכי גבוה שייצא מזה משהו.

    השבמחק
  11. אנונימי24.2.2012, 13:01

    משהו משהו!

    אני משתמש רק בתוכנות חוקיות (אופן אופיס gimg scribus Inkscape) מטעמי תקציב, ובלנדר כבר יושבת אצלי הרבה זמן על המחשב ומחכה בכליון עינים שאלמד אותה!

    תודה רבה רבה!

    השבמחק