יום שלישי, 23 באפריל 2013

עתיקות...


מצאתי (אחרי שכל העולם כבר פרסם את זה...) את המקלדת הוירטואלית עם קיצורי הדרך של בלנדר.
(למי שלא ראה, זה כאן: http://waldobronchart.be/blenderkeyboard)

הסתובבתי קצת בין קיצורי הדרך וראיתי פתאום שאם לוחצים על Ctrl+Alt+מקש הרווח נכנסים למצב של...
"Create Orientation"

לחצתי וקיבלתי תפריט קטנצי'ק בצד שמאל למטה שנראה כך:


מיותר לציין שזה לא עשה משהו מיוחד...
אז חיפשתי בגוגל מה זה השד הזה ולמדתי משהו חדש שלמעשה קיים עוד מהגרסאות הקדומות של בלנדר (לפחות 2.49):




ברמת העיקרון, ישנם כמה מערכות צירים שבהם ניתן להשתמש כדי להזיז/לסובב/להגדיל את האובייקט. חלקן ניתנות לשימוש ישירות ע"י השימוש בקיצורי הדרך של הזזה/סיבוב/שינוי גודל והוספת מגביל לציר/ים מסוים/ים (כגון לחיצה על G כדי להזיז את האובייקט ואז לחיצה על Shift+Z פעמיים כדי שהאובייקט יזוז רק בצירי ה-X וה-Y המקומיים של האובייקט)

ישנם עוד מערכות צירים והן נגישות בתפריט המצולם בצד שמאל הנמצא בשורת הכפתורים של חלון ה-3DView.
פירוט על המצבים השונים ניתן לקרוא כאן: Transform Orientations

הגדרת מערכת צירים חדשה:

אחרי שקראתי (וכמובן ניסיתי...) את מה שכתוב שם למדתי שאני יכול לגרום לבלנדר לטפל באובייקט מסוים לפי מערכת צירים של אובייקט אחר (או אפילו בתוך האובייקט עצמו אפשר להגדיר לבלנדר לעבוד לפי מערכת צירים של פאה מסוימת)

למה זה טוב?

נניח ויש לי בסצנה "רצפה" ואני רוצה להזיז אותה בהתאם לזווית המצלמה.
אם אני מסתכל על הסצנה מתוך המצלמה אז ממילא הכל יהיה יחסי למצלמה במצב "View" (שבו האובייקט יזוז לפי קואורדינטות המסך, וכיוון שהמצלמה מיושרת לפי המסך אז ממילא האובייקט יזוז יחסית למצלמה).
ברגע שאני יוצא ממצב המצלמה אני מאבד את היחסיות...

מה שצריך לעשות במצב הזה זה לסמן את המצלמה, ללחוץ על Ctrl+Alt+מקש הרווח ואז יתווסף לנו לרשימה גם מצב נוסף בעל שם הזהה לאובייקט ממנו הוא נוצר (אפשר לשנות זאת כמובן...)
עכשיו נוכל להזיז את ה"רצפה" יחסית למצב המצלמה שהיה בזמן "הקלטת" צירי המצלמה.

עוד דוגמה:

נניח ויש לי את האובייקט הבא:
אובייקט הניסוי
 לאובייקט הזה ישנם 3 פאות בצבע כחול שאני רוצה למשוך בזויות של הפאה הצבועה באדום.
לצורך כך אני מסמן את הפאה האדומה, לוחץ על Ctrl+Alt+מקש הרווח ואז מקבל מערכת צירים חדשה בשם: "Face" כמו שאפשר לראות בתמונה שלמטה:
קביעת מערכת צירים חדשה המיושרת לפאה האדומה
 עכשיו כל מה שנותר לי לעשות זה לסמן את הפאות הכחולות, ללחוץ על E כדי לבצע משיכה, בלנדר נכנסת אוטומטית למצב של הזזה, כיוון שמערכת הצירים החדשה נגישה (עד כמה שידוע לי) רק ע"י המניפולטור אני אבטל את ההזזה (לחיצה על Esc) ואז אמשוך את הפאות החדשות ע"י גרירה של החץ הכחול של המניפולטור שמצביע לניצב של הפאה האדומה.
ואז אני אקבל את זה:
גרירת הפאות החדשות בניצב לפאה האדומה
עכשיו יש לי פאות חדשות היוצרות זווית של 90 מעלות לפאה האדומה.

לא מכיר דרך יותר פשוטה (כנראה עכשיו בגלל ההתלהבות מהפיצ'ר...) להגיע לאותה תוצאה.

תהנו!

עדכון:

ניתן למחוק ולערוך מערכות צירים שנעשו ע"י המשתמש ע"י האזור שנקרא "Transform Orientations" שנמצא בסרגל N הימני וכמו שאפשר לראות בתמונה המערכת השתכללה וניתן גם ליצור מערכת צירים ע"י מצב התצוגה ולא רק לפי מה שנבחר במודל.
אני לא יודע מתי השינוי הזה נכנס אבל בגירסה 2.70a הוא כבר קיים.
יצירת מערכת צירים ועריכתה

תגובה 1 :

  1. ממש נכנסת לראש שלי והוצאת משם את הפוסט שאני דוחה את הכתיבה שלו כבר כמה ימים :-)
    אוהב איך שאתה כותב, פוסט מעולה.

    השבמחק