יום שישי, 12 בנובמבר 2010

המשימה: מורפ! (Morph)

חבר שאל אותי שאלה:
איך עושים אנימציה שקוביה הופכת לכדור?
במילים אחרות: איך עושים Morphing בבלנדר?

אז יצאתי לדרך, חמוש בגוגל וחיפשתי: "Blender morph" ובאתר הראשון שיצא מצאתי קישור לאתר הזה:
http://www.darkscarab.com/
(שיש בו אגב עוד מדריכים מצויינים)
מוסבר שם על השימוש ב-Shape Keys.

אז מה זה Shape Key?
הכלי הזה מאפשר לשמור את הצורה של האובייקט (מיקום הנקודות באובייקט) בשמות שונים (Keys) כך שכאשר משנים את הצורה של האובייקט (במסך העריכה) הצורה המקורית נשמרת ואפשר לעבור בין הצורות.
השימוש העיקרי (והנפוץ) הוא לעשיית הבעות בפרצופים (כל הבעה נשמרת ב-Key משלה ואפשר להנפיש אותן וגם לשלב כמה ביחד)
לכלי הזה יש כמה מגבלות (הגיוניות...):
לא ניתן להוסיף/למחוק נקודות בעת השימוש בו (למעשה זה אפשרי טכנית אבל מקלקל), הסיבה לכך פשוטה: אין אפשרות לכלי לדעת איך לחבר בין נקודה קיימת לכזו שלא קיימת, במילים אחרות הוא לא יכול לנחש איפה לשים את הנקודה.
דוגמא: כשרוצים להפוך משולש לריבוע הכלי הזה צריך להזיז 3 נקודות מהמשולש למצב החדש שלהן במיקומן בריבוע ולייצר עוד נקודה במיקום לא ידוע, אם למשל היינו מחלקים צלע אחד של המשולש ל-2 אז היינו פותרים את הבעיה הזו.
מאותה סיבה לא ניתן להחיל מודיפיירים, אפשר להוסיף ולמחוק אבל לא לעשות: "Apply" כדי שיהפכו לקבועים (כי זה משנה את כמות הנקודות)
מה שכן, ישנם מודיפיירים שמשנים את מיקום הנקודות באובייקט ואפשר להוסיף אותם כ-Shape Key (וזה חוסך המון!!!)
איך משתמשים בזה?
לצורך הלימוד נפתח את בלנדר עם הקוביה שמופיעה כברירת מחדל ונגדיל את הרזולוציה שלה.
ביצוע: כניסה למצב עריכה (Tab או לחיצה באיזור 1), לחיצה על W  ובחירה ב-Subdivide כמה פעמים (3 יכול להיות טוב...) לאחר מכן יציאה ממצב עריכה.
הסיבה לכך היא שאנו רוצים לשנות את מבנה הקוביה למשהו יותר מורכב כי אח"כ לא נוכל להוסיף נקודות.


עכשיו נפעיל את כלי ה-Shape Key ונוסיף "הקלטה" של המצב הבסיסי.
ביצוע: (1) חזרה למצב "אובייקט" (קיצור דרך: Tab)
(2) כניסה לטאב ה-Object Data, בחלון (3) נוסיף "הקלטה" למצב הבסיסי - לחיצה על ה"+" (4) ונקבל את (5)


כדי "להקליט" מצב חדש נצטרך קודם ליצור סלוט להקלטה
ביצוע:לחיצה על (1), נקבל Key חדש (2)
עכשיו נכנס למצב עריכה ונערוך את מה שאנו רוצים שיהיה באותו סלוט שיצרנו.
חשוב: הרעיון (ולקח לי זמן לתפוס את זה...) הוא לייצר סלוט ואח"כ לערוך אותו. כדי לערוך סלוט אחר צריך לסמן אותו קודם ואז אפשר לערוך אותו.
ביצוע: לצורך הדוגמא השתמשנו בכלי העריכה היחסי שנגיש באיזור (3) (בצילום גללתי עם הגלגלת את פס הכותרת כדי להגיע לכלי הזה), קיצור דרך: לחצן O (האות באנגלית)
נבחר נקודה מרכזית בפאה העליונה של הקוביה (אם נבחרו עוד נקודות אפשר לאפס את הבחירה ע"י מקש A)
נרים את הנקודה כלפי מעלה ע"י לחיצה על G ואז על Z (כדי להגביל את התנועה בציר ה-Z) ונגרור עם העכבר למיקום הרצוי. את טווח ההשפעה על הנקודות השכנות אפשר לשנות ע"י שימוש בגלגלת.


לאחר יציאה ממצב עריכה (1) חזרנו לקוביה הרגילה. הסיבה לכך היא שה-Key שיצרנו עוד לא משפיע על הקוביה.
כדי לשנות את עוצמת ההשפעה נבחר בסלוט (2) ונשנה את העוצמה עם המחוון (3). ערכי ברירת המחדל הם בין 0 ל-1 כלומר בין המצב בו אין השפעה למצב בו ההשפעה מלאה. ניתן לשנות גם ערכים אלו באיזור (4)

עכשיו ניתן לעשות אנימציה עם המחוון (הוספה של Keys עם I, מעבר לפריים אחר שינוי המחוון והוספה שוב עם I)

נחזור למשימה המקורית:
הפיכת קוביה לכדור:
נתחיל מחדש עם הקוביה הראשונית ונגדיל את הרזולוציה שלה פי 10 (כמו בתמונה הראשונה למעלה רק שבמקום לחזור על פעולת ה-Subdivide כמה פעמים נשנה את המספר שמופיע בצד שמאל (2), נגיש גם ע"י מקש F6.
(אגב, אם הלשונית בצד שמאל לא מופיעה אפשר להציג/להסתיר אותה ע"י מקש T)

ועכשיו, הפתעה!!!
נכון, בפעם הראשונה שניסיתי להשיג את האפקט ישבתי והפכתי כדור למרובע והקלטתי את שני המצבים...
הורדת הקובץ הישן: http://www.pasteall.org/blend/4153/
אבל יש דרך יותר טובה. הרבה יותר טובה:
נחזור למצב אובייקט (1) ונכנס לטאב של המודיפיירים (2), נוסיף מודיפייר מהרשימה שנקרא: "Cast" (נמצא בטור האמצעי) נשנה רק את הפקטור ל-1 (שיתן מצב כדורי מלא)

ו.... נלחץ על "Apply as Shape", הכדור יחזור לקוביה אך נקבל Shape Key למצב הכדורי!!!

כדי לשפר את התוצאות, נוסיף החלקה לאובייקט.
ביצוע: מצב אובייקט, לחיצה על Smooth. (איזור 1)
הבעיה במצב Smooth היא שהוא מחליק גם איזורים חדים. כדי לתקן זאת נוסיף מודיפייר מיוחד שמטפל בעניין...
ביצוע: הוספת מודיפייר (2)+(3) שנקרא: "EdgeSplit" בשדה (4) ניתן ערך של 60.
הסבר: המודיפייר הזה מגדיר מתי להחליק ומתי לא ע"י הזוית באיזור המוחלק. אם הזוית קטנה מהזוית המצויינת (במקרה שלנו 60 מעלות) היא תוחלק, אם היא גדולה מידי (יותר מ-60 מעלות) היא לא תוחלק (תישאר חדה)

הורדת קובץ Blend:
http://www.pasteall.org/blend/4154/


התמונות נערכו באתר: Splashup
http://www.splashup.com/splashup/

שבת שלום!!